loading...

ابزاررضا فروشگاه اینترنتی ابزار و یراق، فروش اینترنتی ابزار ارزان، خرید انواع ابزار برقی، ابزار شارژی، ابزار دستی و ...

آچار تخت و رینگی برای باز و بسته کردن و محکم کردن پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شوند. این نوع آچار خوش دست و محبوب و پرکاربرد است

بازدید : 209
دوشنبه 24 آبان 1400 زمان : 16:34

آچار تخت و رینگی
انواع آچار از پرمصرف‌ترین ابزارالات دستی هستند و در بین انواع مختلف آچار، انواع آچار تخت و رینگی جزو جدا نشدنی هر جعبه ابزاری هستند. آچار تخت و رینگی برای باز و بسته کردن و محکم کردن پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شوند. این نوع آچار خوش دست و محبوب و پرکاربرد، در همه محیط‌های صنعتی و کارگاه‌ها، جزو ابزار اصلی و به اصطلاح کار راه انداز محسوب می‌شود.

آچار تخت دارای دهانه U شکل است که برای آزادی عمل و امکان مانور بیشتر با دسته آچار، 15 درجه زاویه دارد. آچار رینگی هم یک سری حلقه‌ای شکل دارد که به دلیل همین ساختار که مانند حلقه است، آچار رینگی نام گذاری شده است.

یکی از انواع رایج آچار تخت، آچار دو سر تخت است. دو طرف این آچار، U شکل است ولی سایزهای مختلفی دارد. برای مثال اگر سایز یک طرف 14 باشد، سایز طرف دیگر 15 است. آچار تخت ترکیبی دارای ساختاری است که یک طرف آن آچار تخت است و طرف دیگر آن طراحی دیگری دارد. در ادامه با انواع آچار تخت ترکیبی آشنا می شویم.

آچار یک سر تخت یک سر رینگی: همانطور که از نام آن پیداست یک طرف آن آچار تخت است و طرف دیگر آن رینگی است و بیشتر برای زمانی که فضا برای گرفتن پیچ محدود است، استفاده می‌شود به این صورت که می‌توان از بالا پیچ را در آچار قرار داد و سپس پیچاند.

آچار یک سر تخت یک سر جغجغه ای: این نوع آچار یک سر تخت دارد و یکسر رینگی جغجغه‌ای دارد یعنی در قسمت داخلی رینگ آن حلقه جغجغه کار شده است. استفاده از این آچار باعث افزایش سرعت کار هنگام پیچاندن پیچ و مهره می‌شود زیرا به دلیل داشتن جغجغه نیازی به برداشتن دست از روی آچار نیست و می‌توان به صورت ممتد تا سفت شدن پیچ با آن کار کرد و بهترین انتخاب برای زمانی است که فضا برای چرخش آچار وجود ندارد بعلاوه با کمک این نوع آچار می‌توان نیروی بیشتری وارد کرد و محکم‌ترین پیچ و مهره ها را باز کرد.

آچار تخت کوچک یا آچار بدنه کوتاه: این نوع آچار نسبت به سایر انواع آچار تخت و همچنین آچار ترکیبی، اندازه بدنه آن کوچک‌تر است و مناسب باز و بسته بسته کردن پیچ و مهره در فضاهای تنگ است.

آچار دو سر رینگی: ساختار هر دو طرف آن، به صورت حلقه‌ای یا رینگی است و مانند آچار دو سر تخت، اندازه دو طرف آن یکی نیست. با داشتن این نوع آچارها که دو سر آن اندازه مختلفی دارند، در حقیقت صاحب 2 شماره آچار هستید.

به آچارتخت‌های ترکیبی که دارای سایزهای مختلفی هستند و کاربردهای بیشتری دارند، آچار تخت همه کاره می‌گویند. بهترین حالت برای خرید آچار تخت و رینگی، خرید ست کامل آچار است چرا که با داشتن ست آچار، سایزهای مختلف آن را به صورت یک جا خواهید داشت.

جدول سایز بندی آچار تخت
برای خرید آچار تخت و رینگی اولین نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید، سایز آچار است. سایز آچارهای تخت و رینگی با توجه به کشور و برند سازنده در دو سیستم متریک و اینچی تعریف می‌شود. در سیستم اینچی، اندازه‌ها از سه هشتم اینچ شروع شده و در بزرگ‌ترین حالت به 1 اینچ می‌رسد. در این سیستم، دهانه آچار در هر سایز، به اندازه یک شانزدهم اینچ بزرگ‌تر می‌شود. در سیستم متریک اندازه دهانه آچار با واحد میلی‌متر بیان می‌شود. در این سیستم، کوچکترین اندازه آچار، 7 میلی متر است که به آن آچار 7 گفته می‌شود و بزرگ ترین آن به 34 میلی‌متر می‌رسد. اندازه دهانه آچار در سیستم متریک، در هر سایز، به اندازه یک میلیمتر بزرگ‌تر می‌شود. سیستم اندازه گیری متریک متداول‌تر است و در کشور ما هم از همین سیستم برای نشان دادن اندازه آچار استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که در هنگام خرید اینترنتی آچار تخت و رینگی، سایز آچار را متناسب با اندازه پیچ و مهره و نیازتان انتخاب کنید.

جنس بدنه آچار دومین موردی است که باید در حین خرید آن در نظر بگیرید. بدنه از جنس آلیاژ کروم وانادیوم به دلیل خاصیت چکش خوری و انعطاف پذیری بالا، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی و افزایش دما، بهترین جنس برای تولید آچار است و از ماندگاری و کیفیت بالایی برخوردار است. جنس‌های فولادی و استیل ضدزنگ هم در بازار موجود است ولی کیفیت آچارهای از جنس کروم وانادیوم از این جنس آچارها بالاتر است. مورد بعدی که باید در نظر بگیرید وزن آچار و خوش‌دست بودن آن است. با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید بهترین انتخاب را متناسب با کار خود داشته باشید.

قیمت آچار تخت و رینگی
قیمت این نوع از آچارها به فاکتورهایی در قسمت بالا بیان کردیم مانند سایز آچار، جنس و البته برند و کشور سازنده و همچنین فروش به صورت تکی یا عمده آن بستگی دارد. اگر فنی کار هستید و به انواع سایزهای آچار نیاز دارید، یک ست آچار تهیه کنید که البته قیمت آن بالاتر است. اگر برای مصارف خانگی و فقط برای باز و بسته کردن چند پیچ و مهره به آچار نیاز دارید نوع تکی آچار تخت و رینگی را بخرید که قیمت کمتری دارد. در کل هزینه بیشتر دادن برای آچار بستگی به نوع و حجم نیازتان دارد. اگر حرفه شما طوری است که مدام با آچارهای تخت و رینگی سروکار دارید، هزینه کردن برای آن منطقی است و کاملا توجیح اقتصادی دارد.

منبع: آچار تخت و رینگی

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 14

درباره ما
Profile Pic
موضوعات
ابزار آنلاین
آمار سایت
  • کل مطالب : 142
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 31
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 66
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 259
  • بازدید ماه : 599
  • بازدید سال : 2733
  • بازدید کلی : 24708
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟