loading...

ابزاررضا فروشگاه اینترنتی ابزار و یراق، فروش اینترنتی ابزار ارزان، خرید انواع ابزار برقی، ابزار شارژی، ابزار دستی و ...

آچار شلاقی یک نوع آچار قابل تنظیم و اساسی ترین ابزار در کار لوله کشی است

بازدید : 277
چهارشنبه 21 مهر 1400 زمان : 9:58

آچار شلاقی
آچارها یکی از ضروری ترین ابزارهای دستی مورد نیاز برای انجام امور لوله کشی هستند که از آن‌ها برای باز کردن و بستن پیچ و مهره‌ها، لوله ها یا تعویض آن‌ها استفاده می‌شود. لوله‌ها در اندازه‌ها، سایزها و قطرهای مختلفی هستند. بعضی از آن‌ها سایزهای متعارفی ندارند. بنابراین آچارهایی ساخته شده‌اند که می‌توان دهانه آن‌ها را به راحتی تنظیم کرد. یکی از مهم‌ترین آچارهای قابل تنظیم که در حرفه لوله کشی کاربرد دارد، آچار شلاقی است. آچار شلاقی برای نخستین بار توسط آقای Daniel C.Stillson در اکتبر سال 1869 میلادی در آمریکا تولید شد، به همین خاطر گاهی آچار شلاقی را با نام آچار Stillson نیز می‌شناسند.

این آچار برای گرفتن، چرخاندن، اعمال نیرو و باز و بسته کردن لوله‌های فلزی و اتصالات به کار می‌رود. از آچارهای شلاقی بر روی لوله‌های رگه‌دار مانند لوله‌های گالوانیزه فلزی، آهن سیاه و دیگر لوله‌های فلزی استفاده نیز می‌شود. طراحی این آچار به گونه‌ای است که کار با آن بسیار ساده و آسان است و به همین دلیل مورد توجه لوله کشان و کسانی که کارهای صنعتی می‌کنند، قرار گفته است. آچار شلاقی، دو گیره لبه دار دارد که از آن برای گرفتن و نگه داشتن لوله‌ها استفاده می‌شود. این لبه‌ها بر روی لوله محکم می‌شوند تا در هنگام تعمیرات یا باز و بسته کردن، لوله هیچ گونه تکان و لرزشی را نداشته باشند.

آچار شلاقی در دو شکل آچار شلاقی تک دسته و آچار شلاقی دو دسته تولید می‌شود. آچار شلاقی تک دسته بیشتر در حرفه لوله کشی و تاسیسات استفاده می‌شود اما بسیاری از مشاغل مرتبط با این حرفه‌ها و گاها برای کارهای سنگین تعمیرات خودرو از برخی سایزهای آن به جای آچار فرانسه استفاده می‌کنند. عموما دندانه‌های موجود روی این آچارها مقاوم هستند. در آچار شلاقی‌های دو دسته، دو فک ثابت و متحرک وجود دارد. فک متحرک با پیچ تنظیم ارتفاع حرکت می‌کند و سایز دهانه آچار را برای گرفتن ابزارها در سایزهای مختلف تغییر می‌دهد. معمولا آلیاژ به کار رفته در تولید آچارهای شلاقی دو دسته، آلیاژ کروم وانادیوم هست که یک آلیاژ مقاوم در مقابل ضربه و پیچش به حساب می‌آید.

اگر شما قصد دارید برای کارهای خود از آچار شلاقی دو دسته استفاده کنید باید بدانید که لازم است کاربر درهنگام کار با آن با هر دو دست به آچار نیرو وارد کند. با آچار شلاقی دو دسته حین باز و بسته کردن، با اعمال نیرو به دسته‌ها احتمال لیز خوردن و در رفتن دندانه‌ها کمتر می‌شود. اما باید از اعمال فشار بیش از حد به این ابزار خودداری کنید. آچار شلاقی تک دسته به علت متریال بیشتری که در ساختش به کار می‌رود برای اعمال نیروی بیشتر مناسب‌تر است و آسیب نمی‌بیند.

خرید اینترنتی آچار شلاقی
برای انتخاب و خرید بهترین آچار شلاقی لازم است تا نکات زیر را در نظر بگیرید.

نخستین نکته‌ای که برای خرید آچار شلاقی باید دقت کنید این است که مدل مناسب را برای فعالیت خود انتخاب کنید. بنابراین بهتر است انواع مدل‌های آن را بشناسید. آچار شلاقی‌ها در انواع مختلف مانند آچار شلاقی تسمه‌ای، آچار شلاقی مستقیم، آچار شلاقی انتهایی، آچار شلاقی زنجیری ، آچار شلاقی سرکج و… طراحی شده‌اند.

اگر شما کاربری حرفه‌ای هستید و به طور مداوم از این ابزار استفاده می‌کنید، باید انواع مختلف آن را همراه خود داشته باشید. اما برای کارهای عمومی ، فقط می‌توانید با یک نوع آچار شلاقی که معمولا تک دسته‌ای است کار خود را انجام دهید. اگر شما کاربر حرفه‌ای نیستید، می‌توانید یکی از آچارهای ارزان و با کیفیت متوسط را انتخاب کنید. زیرا قرار نیست که هر روز به طور مداوم از آچار شلاقی استفاده کنید. چون افراد حرفه‌ای که شغل آنها لوله کشی است، هر روز به طور مداوم از این ابزار استفاده می‌کنند، باید آچار شلاقی باکیفیت، با طول عمر بالاتر و گران قیمت‌تر خریداری کنند. این آچارها در سایزها و اندازه‌های مختلفی طراحی می‌شوند. بنابراین دقت کنید اندازه و سایز آچار را متناسب با کار مورد نظر خود انتخاب کنید. برای کارهای کوچک نیازی به آچار در اندازه‌های بزرگ نخواهید داشت.

هنگام خرید آچار شلاقی به جنس بدنه و جنس دسته آن توجه کنید. آچارها معمولا از فولاد ریخته گری ساخته می‌شوند. امروزه برای ساختن بدنه آچار از آلومینیوم استفاده می‌کنند و دندانه‌ها و فک از فولاد هستند. بهترین نوع آچار شلاقی از نوع کروم وانادیوم ساخته می‌شود تا در برار زنگ زدگی، حرارت و ضربه مقاوم تر باشد. دندانه‌های مقاوم در برابر سایش ، پیچ تنظیم روان، وزن، دسته ارگونومیک آچار نیز از جمله مواردی هستند که باید به آن دقت کرد.

قیمت آچار شلاقی
قیمت آچار شلاقی را فاکتورهایی مانند نوع، جنس، اندازه و برند سازنده آن تعیین می‌کند. هرچه سایز آچار شلاقی کوچک‌تر باشد قیمت آن ارزان‌تر خواهد بود. مرغوب‌ترین آچار شلاقی از جنس کروم وانادیوم است که قیمت گران‌تری دارد. آچار شلاقی دربرندهای مختلفی از جمله استنلی، اروین، روتنبرگر، کنپیکس، وینکس، سیلور ، رونیکس، آروا ، ایران پتک، تاپ تول و …تولید می‌شوند. خریدن آچار شلاقی ایرانی یا چینی باکیفیت مناسب می‌تواند مقرون به صرفه باشد.

منبع: آچار شلاقی

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 14

درباره ما
Profile Pic
موضوعات
ابزار آنلاین
آمار سایت
  • کل مطالب : 142
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 24
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 71
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 185
  • بازدید ماه : 525
  • بازدید سال : 2659
  • بازدید کلی : 24634
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟